La meg stille et retorisk spørsmål

Skal vi bygge en vei for oss i Møre og Romsdal Fylke, eller skal vi bygge en vei for de få som skal fort gjennom fylket?

Er svaret ditt det siste alternativet, så gå for Romsdalsaksen, en vei som egentlig ikke er en akse mellom større befolkede områder, men en snarvei gjennom Romsdalen.

Er svaret ditt det første alternativet, så viser du att du har skjønt verdien av kombinasjonen verdiskapning og infrastruktur. Undersøkelser foretatt av Statens Vegvesen viser at den aller største delen av trafikken på våre riksveier er regional. Det vil si at de aller fleste turer starter og stopper i samme region. Å dekke dette trafikkmønsteret er visstnok Møreaksens hovedmål.

Men …

Møreaksen har sine ulemper. Først og fremst to store sådanne.

Den første er å legge veien i tunnel under Molde sentrum. Da kan den likeså godt legges utenom Molde på skikkelig vis. Morgendagens krav til veier, kan vel lite tilfredsstilles på en smal beboelig stripe østover fra Molde og til Høgset, uten å rasere milevis med boligstrøk. Bruk nå anledningen til å legge veien utenfor bebygde strøk. Den vil likevel understøtte den regionale trafikken. For det er vel reduseringen av tid mellom byene som er viktigst, ikke at veien går rett utenfor dørstokken til flest mulig innbyggere i regionen. Man skal vel også ta litt hensyn til andre enn de som driver med verdiskapning her i landet?

Den andre ulempen er tunellen under Tautra. Erfaringene fra eksisterende undersjøiske tuneller viser at sikkerheten er ikke god nok. Uansett mange løp, tverløp og stigning. SVV sier selv at først og fremst er det selvbergingsprinsippet som gjelder. Det er jo rett og slett uhørt. Det er ikke alle av oss som kan springe fra en brann. Men det fine her, er at veien kan krysse Romsdalsfjorden i dagen, over Tautra.

Flytebru fra Vik i Vestnes over til Tautraflua, og bru derifra inn på Otrøya. Når veien så kommer i land på Julneset fortsetter hovedveien på nordsiden av fjella til Høgset, men gode tilførselsveier lages fra både Julneset i vest og Batnfjorden i øst, til Molde sentrum. Slik blir også sykehuset lettere tilgjengelig for trafikk fra Nordmøre.

På forespørsel til SVV vil prosjektet blir utsatt med 8 til 10 år hvis en slik løsning skulle velges. Det er det etter min mening vel verdt!

Bare en tanke …

Øyvind Granberg
Regiontrafikant

8 Replies to “La meg stille et retorisk spørsmål”

  1. "Undersøkelser foretatt av Statens Vegvesen viser at den aller største delen av trafikken på våre riksveier er regional"

    Selvfølgelig er trafikken regional når det er raskere og billigere å kjøre E6 når man skal reise Ålesund-Trondheim eller Kristiansund-Bergen. Dette er ene og alene på grunn av fergene og når de forsvinner vil vi se et helt annet trafikkmønster.

  2. "Undersøkelser foretatt av Statens Vegvesen viser at den aller største delen av trafikken på våre riksveier er regional"

    Selvfølgelig er trafikken regional når det er raskere og billigere å kjøre E6 når man skal reise Ålesund-Trondheim eller Kristiansund-Bergen. Dette er ene og alene på grunn av fergene og når de forsvinner vil vi se et helt annet trafikkmønster.

  3. Leste du neste setning?!?
    Det er ikke fergene som i hovedsak styrer trafikkmønsteret her i region M&R. Det er plasseringen av de ulike firmaer med arbeidsplasser og kunder som gjør det. Butikker og fabrikker, trenger et godt tilpasset infrastruktur som støtter opp under verdiskapningen i regionen, og ikke de få bilene som skal gjennom Romsdal. Knytt steder i Møre sammen, i stedet for Kristiansund og Trondheim.

    1. Ja, den leste jeg også. Det er ikke rart at statistikk over trafikken på E39 i M&R viser at det er lite gjennomgangstrafikk, eller mye regional trafikk, når de aller fleste som ville reist i gjennom regionen, velger å reise utenfor regionen, nettopp fordi det ikke er lagt til rette for gjennomgangstrafikk i vår region.

  4. Leste du neste setning?!?
    Det er ikke fergene som i hovedsak styrer trafikkmønsteret her i region M&R. Det er plasseringen av de ulike firmaer med arbeidsplasser og kunder som gjør det. Butikker og fabrikker, trenger et godt tilpasset infrastruktur som støtter opp under verdiskapningen i regionen, og ikke de få bilene som skal gjennom Romsdal. Knytt steder i Møre sammen, i stedet for Kristiansund og Trondheim.

    1. Ja, den leste jeg også. Det er ikke rart at statistikk over trafikken på E39 i M&R viser at det er lite gjennomgangstrafikk, eller mye regional trafikk, når de aller fleste som ville reist i gjennom regionen, velger å reise utenfor regionen, nettopp fordi det ikke er lagt til rette for gjennomgangstrafikk i vår region.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.