Tanker på elvebredden

Økonomiske faktorer

  • Påstand: Det spares 2,5 millioner ved å legge ned Tresfjord Skule
  • Bare driften av bygge er på mer enn 3,5 millioner i året. Dette minker lite, om bygget blir stående tomt.
  • Bygget kostet over 30 millioner, og er omtrent nytt. Det er ikke god forvalting av ressursene å ikke bruke bygget.
  • Eiendomsskatt som skal gå til innbyggerne settes på bok. Dette vitner ikke om dårlig råd.
  • Bygging av ny VGS i sentrum, skal ikke være grunnen til at skoler i bygdene legges ned.
  • Fortsatt drift på Vike Skole viser at den nedleggingen var feil.

Sosiale faktorer

  • Se Barnekonvensjonen §3
  • En fulltallig skole i hjembygda er best for barna i bygda.
  • Å trekke elever ut av bygdeskolen, for så å legge den ned for at det er for få elever, er uholdbart.
  • Kommunen har ved reduseringen av bygdeskolen ikke arbeidet for barnas beste.
  • Reisetida blir for lang for de barna som bor lengst borte fra skolen i sentrum
  • Se også Barnekonvensjonens §31 om hvile og fritidsaktiviteter.
  • Utdanningsdirektoratet har i rundskriv nr 2-2010 presisert at et godt psykososialt miljø også gjelder på vei til og fra skolen.
  • Nedleggingen kan klages inn til fylkesmannen. Se kommunelova §59. Slik har flere vedtak om nedlegging av skoler blitt reversert.
  • Søk hjelp hos Landslaget for Nærmiljøskolen (LUFS)
  • Har Vestnes kommune gitt forskrift om skolekretsgrenser? Finner inger etter søk på kommunens nettsider.

Pedagogiske faktorer

  • Større skoler er ikke en garanti for et bedre læringsmiljø.
  • Se opplæringslovas §19 om reisetidens negative innvirkning på læringsutbyttet.

 

Sosiale faktorer

  • Skolen må være nær
  • En skole har også flere funksjoner enn å være en ren utdanningsinstitusjon
  • Det er ikke bevist at en større skole gir bedre muligheter for sosialisering blant elevene

 

Flere spørsmål

  • Vil de som bor i bygda i dag   fortsette å bo der om skolen blir lagt ned?
  • Om de flytter, hvilke økonomiske konsekvenser vil det gi for kommunene?
  • Kan en gå ut fra at folk som flytter pga skolenedleggelser, holder seg innenfor kommunegrensene?
  • Mange bygdeungdommer som har bodd «ute» ei stund ønsker seg tilbake når de etablerer seg og får barn. Vil ei bygd uten skole være et attraktivt sted å komme tilbake til eller et sted for nye innflyttere å bosette seg?
  • Ønsker Norge å ha mennesker boende i distriktene?
  • Har verdens 5.rikeste land råd til å beholde et desentralisert bosettingsmønster der skolene er en del av bildet, eller er det politisk enighet i Norge om å bygge ned distriktene?
  • Skal økonomiske hensyn uten videre overskygge alle andre forhold?
  • Hva med de menneskelige aspektene?
  • Skal hensynet til bygda og barna uten videre ofres på økonomiens alter?
  • Du skal ikke så inderlig vel, tåle en urett du har påført andre selv. (fritt forvrengt)
  • Opprettholdelse av en desentralisert skolestruktur er en målsetning i Norges distrikts- og regionalpolitikk (St.meld.nr.21(2005-2006
  • Nordlandsforskning (publisert desember 2015), gis det uttrykk for at (sitat): «Det er mange gode grunner for at det bør være skole nær der folk og unger bor. I denne sammenhengen fokuseres det på én slik god grunn: Elevenes fysiske utvikling, velvære og helse.»

Tanker ved elvebredden

  • Reisetiden fra og til skolen i de laveste klassetrinn blir veldig lang for elever som bor lengst unna Helland.
  • Faglig blir vel innholdet i skolehverdagen for elevene det samme, når de skal ha samme lærerne fortsatt.
  • Kan en kommune som har penger på bok, argumentere med økonomi for å legge ned Tresfjord Skole?
  • Har virkelig kommunen så god råd at de kan stenge kommunens nyeste og dyreste skolebygg?
  • Hvilken tilretteleggerrolle utøver kommunestyret ved å legge ned nærskolen i Tresfjord.
  • Er det akseptabelt å utvikle et sentrum på bekostning av bygdene rundt?
  • Det koster å være tilrettelegger, og disse kostnadene må også legges utenfor kommunesentra.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.