Vestnes Fastlegekontor rangert

Forbrukerrådet testet den mest brukte helsetjenesten – fastlegetjenesten. 1374 legekontor i testen får poeng for å være imøtekommende og gi god og relevant informasjon, og for å være lett tilgjengelig digitalt. Medisinskfaglige vurderinger er ikke testet.

Noen funn fra undersøkelsen

Les om metoden 
Spørsmål og metoden eller spesifikke resultater kan rettes til jarle.oppedal@forbrukerradet.no

·         27 prosent har ikke nettside.
·         Nær halvparten har ikke informasjon om fastlegene på nett.
·         Halvparten er på Facebook
·         79 fastlegekontorer åpner for direkte kommunikasjon med publikum i Facebook-meldinger
·         85 prosent svarer innen neste dag på epost/sms, mens 11 prosent svarer ikke.
·         63 prosent svarer på telefon innen to minutter. 14 prosent svarer ikke innen det er gått fire minutter.

Bare 2,5 prosent (31 fastlegekontor) kommer ut med grønt, et godkjentstempel de oppnår med en totalscore på minst 67 poeng. Dette innebærer at de får minst to tredeler av full score.» Les hele testen her …

Forbrukerrådets ansatte har gitt seg ut for å være vanlige folk på jakt etter en ny fastlege. De har ringt, sendt SMS og epost, eller brukt legekontorenes nettløsninger – dersom de fins. De har spurt etter legenes kompetanse og bedt om time.

Alt i alt er det bare 2,5 prosent av legekontorene som scorer 67 poeng eller mer og dermed får «grønt lys» fra Forbrukerrådet. Aller best ut kommer Risavika legesenter i Sola kommune, med 78 poeng.

– De som gjør det bra, svarer raskt og gir god informasjon om legene og kontoret. De er empatiske og gir svar som er relevante for pasienten. De har forbrukerbrillene på, oppsummerer Flesland, som håper andre legekontorer vil lære av dem.

Som eksempler på viktig informasjon nevner hun tilgjengelighet for bevegelseshemmede og hvorvidt de tilbyr gynekologiske undersøkelser, noe 19 kontorer ikke gjør.

Vestnes legekontor havner på 259.ende plass av 1374 legekontor, med totalt 59.1 poeng. Det betyr at Vestnes Legesenter kommer godt ut av testen, men det ser ut som et er rom for forbedringer innen digitale tjenester og det å levere konkret info om legene, kontoret og praksisen.

Alt i alt er det bare 2,5 prosent av legekontorene som scorer 67 poeng eller mer og dermed får «grønt lys» fra Forbrukerrådet. Aller best ut kommer Risavika legesenter i Sola kommune, med 78 poeng.

Men vi kan egentlig ikke klage på de kjekke damene der  ute, og fastlegen min er toppers.

Og så for vi håpe at Vestnes sine leger ikke har muligheten til å kommunisere over Facebooks Messenger med sine pasienter. Det var det 12% av legekontorene som tillot. Det er alvorlig.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.