En populistisk snuoperasjon?

Skjermdump fra rbnett.no
Skjermdump fra rbnett.no

– Jeg er en politiker som ofte har klare meldinger. Men jeg er også en politiker som evner å innrømme at en kan ta feil. Informasjon som vi har fått det siste året viser at her tok jeg feil, sier Sve til Sunnmørsposten 12.4.2018.

La meg kommentere punktene i den rekkefølgen de kom.

Nei, Frank Sve, jeg tror ikke du mener at du tok feil, jeg mistenker deg for en populistisk snuoperasjon.

Her har vi igjen den tradisjonelle målforskyvningen. Målet med Møreaksen(MA) er å knytte byene Ålesund og Molde tettere sammen, ikke Ålesund og Sekken. Man kan ikke sette en strek over det viktigste målet med strekningen. Må du blande inn E136 som er et helt annet prosjekt for å endre mening? Tilknytningen til E136 er etter min mening godt tatt vare på i MA, med en direkte tilknytning til Tresfjordbrua.

Når det gjelder bompenger forøker Sve å fiske med følelser som agn. Han glemmer at både MA og RA vil øke takstene over fjorden med omtrent like mye, og like lenge. Jeg har hentet frem priser pr. meter vei av ulike klasser, bro og flytebruer, tunneler både under og over sjøen fra en mengde prosjekt her i landet de sist femten – tjue årene, og jeg kan si at ut i fra det regnestykket at 17,8 mrd. holder ikke vann. Regn ut selv.

Bomringen rundt Molde kommer uansett, hr. Sve … du av alle burde ha oppfattet det. Ble ikke det vedtatt allerede i 2013?

Ja, legg Ørskogfjellet under asfalt. Lag en firefeltsvei ved siden av dagens. Det er miljøpolitikk i det. Pengene kommer, Sve. Over en billion norske kroner er satt av til en kjempesatsing på det norske veinettet under dagens NTP. Fergefri E39 er beregnet til å koste ca. 350 mrd. før sprekk. Fem milliarder kan vel ikke velte dette prosjektet?

Det er klart at man kan få Romsdalsaksen(RA) til å bli det «riktigere» alternativet, hvis man helt eller delvis ser bort fra målene og kravspek’en til MA.

Jeg mistenker Sve for av to grunner å ha tatt en populistisk U-sving her. For det første, årsakene som bomring rundt Molde og størrelsen på bompengene over fjorden forsvinner ikke i løse lufta med RA. For det andre, når direktoratet og samferdselsdepartementet gikk inn for MA, var de klar over kostnadene tilknyttet prosjektet. Disse fem milliardene over Ørskogfjellet skremte ikke myndighetene da, og gjør det heller ikke i dag.

Så la oss roe gemyttene, og stå sammen for det årevis med utredninger av mennesker bedre utdannet og bedre rustet enn de fleste har gjort gjennom flere tiår. Ja, så var det ikke nettopp din ide om hvordan fjorden skulle krysses som ble vedtatt. Det ble heller ikke min. Jeg vil løfte tunellen under Tautra opp i dagen. Men det blir det nok intet av.

La oss bygge en vei for oss her i Møre og Romsdal og ikke en snarvei for de få som skal fort igjennom fylket!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.