Romsdal-saksen

 

Det foreslåtte alternativet til Møreaksen er Romsdalsaksen, eller Romsdal-saksen slik jeg ser det.

MA har et regionalt mål. Den skal knytte to- by og arbeidsmarked sammen. Det rundt Ålesund og det rundt Molde. I tillegg til å være en del av fergefri E39 fra Kr.sand til T.heim. RA ser ut til å være foreslått for gjennomgangstrafikken. Og bare den.

Trafikken på våre riks- og europaveier er for det aller meste regional. Det vil si at turene starter og ender i samme region. En vei fra Ålesund til Sekken blir derfor helt feil. Det ser ut som motstanderne til MA har helt glemt det regionale målet med MA.

To flytebruer skal RA delvis stenge to fjorder for nesten all båttrafikk.

RA har nedgradert sin del av E69 både i bredde og hastighet. Hvem har satt seg selv over kravspek’en her?

RA går over Sekken der det bor 150 mennesker og veldig lite verdiskapning. MA knytter eksportkommunene Aukra, Midsund og Molde til Sunnmøre. MA er også planlagt tilknyttet E136.

MA går gjennom Molde by. Det er veldig dumt. Den skulle heller gått nordøstover fra Julbøen til Krifast med en stikkvei til Molde.

MA har en undersjøisk tunnel. Det er litt dumt. Den kan gjerne løftes rett opp i dagen med flytebru fra Vik til Tutraflua, og bru med full seilingshøyde derfra til Otrøya. Grunnforholdene øst for Tautra er av en slik karakter at det er fullt mulig.

Men la oss for all del stå sammen og bygge en vei for oss møringer og romsdalinger, for regionen, og ikke for de få som er på gjennomreise.


Publisert

i

av