Striden som deler et fjorddelt fylke

 

MA eller RA. Føleri eller fakta. Alternative fakta eller falske nyheter. Opp gjennom historien har utbygginger skapt debatt, ja … endog furore i nærmiljøet. Det er ikke sjeldent at disse debattene omhandler omlegging av lokale veier. Flyttingen av Europakrysset på Åndalsnes, var en gang i tiden ett hett tema og tettstedet, som den var den gangen før den ble til en by, var dømt til å dø ut. I dag, mer enn førti år etter, vet vi bedre. Vi lærte at en hovedferdselsåre ikke trenger å gå gjennom torget for at byen skal leve videre.

Fergefri E39 er nettopp det … fergefri! Ikke raskeste veien mellom Kristiansand og Trondheim. Fergefri, og bare det.

Så, hvorfor ikke når en skal bygge vei, at man bygger en som kan brukes av flere. Flere regioner. Hvor kan man legge en vei som tar vare på lokaltrafikken først og fremst, og så gjennomgangstrafikken dernest? Jo, mellom byene. Ikke inn i byene, det har vi lært … mellom byene. Forgreininger til byene er derimot et must.

Hvis RA skulle være en løsning for de som skal fort gjennom fylket, og vil fjerne veiens intime samhandling med Molde sentrum, hvorfor ikke da også kjempe for et annet trasevalg lenger sør, lenger borte fra et annet bysenter? Lenger nordover skal ikke veien gå gjennom Kristiansund, men langt utenfor, uten at det skaper så mye debatt. Men hvorfor gjennom Molde? Gjennom Moldes nesten eneste framtidige utvidelsessoner for boligbygging?

Så argumenteres det at turistene ikke får se noe når de kjører i tunnel. Vel, turister kjører ikke med nedrullet vindu i førti kilometer i timen og peker og ser, for å få med seg severdighetene. De kjører fra den ene severdigheten til den andre nesten alltid uten stopp. At man ikke kan ha tunnel under Tautra, fordi turistene ikke får se Trollstigen, blir for dumt. Men derimot er en slik tunell egentlig for dumt anyway. Den skal riktignok ha to løp, og vil dermed gjøre det enklere for redningsmannskaper å gjøre plikten sin, men den utgjør også en ugjennomtrengelig skranke for den myke og saktegående lokaltrafikken. Sykling, gåing, traktorkjøring m.m. blir ikke mulig. Å bygge en vei i dag som ikke kan brukes store deler av befolkningen, blir for dumt.

Derfor burde denne tunellen løftes rett opp i dagen i en flytebro fra Vik i Vestnes, og som ender i høyreist bro inn til Otrøya. På den måten kan man også lage vei for de myke og saktegående trafikantene. Kanskje en dag også legge til et intercity tog mellom metropolene Molde og Ålesund. For det er vel veksten i området veien skal understøttes?

Så glem RA, og kjemp mot MA gjennom Molde sentrum, og krev at den legges i opp dagen der det er teknisk mulig. Og det er det, hele veien.

Ja, så er det økonomien i det hele da. Her brukes tall omtrent som bitre suketter i teen. Plopp, plopp, og man har skrinlagt MA. Ikke RA, men MA. Plopp, plopp, og flytebrua er mye billigere. Plopp, plopp og 110 er blitt 90. Plopp, plopp, og fire er blitt til to. Alt vi vet er at det er bevilget åtte milliarder, og at bilistene snart får seg et sjokk når de skal betale fergebilletten.

Fredag 10 mars 16:45:54


Publisert

i

av