Vestnes kommune og underskudd 2018

Økonomisjef Værholm i Vestnes kommune sier til Vestnesavisa 18.4.2018, at kommunen vil gå med 4,6 mill. i underskudd i 2018.

Økonomisjefen skylder delvis på en dramatisk nedgang i eksterne inntekter, og delvis på en overraskende økning i eget forbruk. «Kor stort eit eventuelt underskott vert tør ikkje Værholm seie noko om på noverande tidspunkt. Årsaken er at det er for mykje som er usikkert når det gjeld inntekter og utgifter», sier Værholm til VestnesAvisa.

Her er det nok på sin plass å spørre; Har administrasjonen i Vestnes kommune god nok oversikt og kontroll av kommunens inntekter og utgifter? Hvilke overraskende endringer i millionersklassen har skjedd i de eksterne inntektene? Hvilke endringer i egen drift kommer så overraskende på administrasjonen?

Økonomisjefen nevner sjukefraværet som en av hovedårsakene til underskuddet. Dette er en stadig tilbakevendende utfordring. År etter år settes det lys på dette under dialogmøtene, men når møtene er over slukkes lyset. Selv på direkte spørsmål kan ikke administrasjonen eller etatslederne svare på hvorfor sykefraværet ligger langt over ti prosent. Dermed kan de heller ikke gjøre noe særlig for å rette på det. Et enkelt søk på kommunens nettsider kommer opp med rutiner for håndtering av sykefravær, men ikke noe om tiltak for å redusere fraværet.

Er det andre faktorer som spiller inn her? Ligger nedgangen i inntektene fra staten i det faktum at staten vil presse kommuner til å slå seg sammen ved å redusere overføringene? Kan sjøfronten settes opp mot en redusering i tilbudet til de som er avhengig av kommunens tjenester?

«Det einaste me veit er at for å unngå underskott så må eksterne inntekter verte vesentleg høgare enn det me har i dag, seier han.» Er utspillet i Vestnesavisa satt for å legge grunnlaget for atter en ny økning i den eksterne inntekten som kalles eiendomsskatt?

 

Øyvind Granberg
Lokalengasjert


Publisert

i

av