Frank Sves tanker vil koste fylket dyrt

Frank Sve ble av en eller annen merkelig grunn av nominasjonskomiteen i partiet satt på topp på FRPs fylkesvalgliste til valget i 2017. Han ble straks behørig fjernet. Den plassen tilhørte noen andre.

Frank Sve har i kraft av sine tillitsverv stemt for Møreaksen. Nå har han snudd, og vil ha Romsdalsaksen utredet. En utvilsomt populistisk snuoperasjon, fordi samfunnsnytten har ikke endret seg, samt at umulige teknologiske hinder har dukket opp, nok til å understøtte en slik snuoperasjon. Det smaker vikarierende motiv av hele krumspringet, spør du meg.

Det paradoksale er at Stortinget mener at det å knytte sammen bo- og arbeidsmarkedene rundt våre byer er smart, men det gjør ikke Sve. I følge Stortinget vil både regionen være best tjent med Møreaksen. Frank Sve arbeider derfor mot en best mulig løsning for verdiskapningen i fylket. Mot sitt eget parti, sant å si.

Frank Sve sier at Molde ikke trenger en motorvei. Moldepolitikerne mener at det trenger de. Burde ikke Sve, som politiker for hele fylket, jobbe for å realisere ønskene til Molde, i stedet for å tale om en rimeligere løsning som igjen vil gi flere penger til motorvei på Sunnmøre?
Frank Sve spilte en vesentlig rolle når klienter avhengige av Stranda kommunes tjenester, risikerte reduserte tilbud etter at Sve påla hver enkelt innbygger nesten 200 000 i kommunal gjeld.

Frank Sve skal være en politiker for hele fylket, men hans bravader på den politiske scene viser at han har Sunnmøre nærmest sitt hjerte. Det er delvis greit det, men det er ikke greit hvis det medfører at han motarbeider utviklingen av midtre og nordre deler av fylket.

Ett par spørsmål til slutt:
Hvor mange milliarder vil Sve koste det norske folk med sin tverrvending og ønske om utredning av Romsdalsaksen?
Hvor mange milliarder vil Sve koste Møre og Romsdal fylke med sitt arbeid mot utviklingen i de nordlige deler?
Hvor mange milliarder vil Frank Sve koste Sunnmøre, hvis den mest optimale, og mest lønnsomme, løsningen av fergefri kryssing av Romsdalsfjorden blir erstattet med en dårligere en?

I den situasjonen fylket er i nå, er det ikke bare viktig, men direkte avgjørende på lengre sikt, lengre enn en bompengeperiode, med en modernisering og oppgradering av infrastrukturen. Konkurransen om markedene blir ikke lettere med årene. En slik hovedferdselsåre som understøtter verdiskapningen her i fylket, og dermed også vil ha en direkte effekt på hver enkelt mørings lommebok. Stikkordet her er fylket, hele fylket.

Kilder:
https://www.aftenposten.no/norge/i/7KBx3/Knusende-dom–over-Stranda
https://www.rbnett.no/meninger/leserinnlegg/2018/04/22/Møreaksen-eller-Romsdalsaksen-16536565.ece
https://www.rbnett.no/pluss/2018/05/10/–-Ikke-behov-for-motorveg-i-Molde-16671801.ece


Publisert

i

,

av

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.