F661 og krav

Møreaksen kommer nok. Alle solemerker tilsier det. Men det tragiske oppe i det hele er planene om å benytte eksisterende FV661 over Furland, for å spare noen kroner ved å unngå å bygge ny vei fra Vik til Tresfjordbrua. Dette er en tragedie for de som bor i området.

Med en stipulert trafikkmengde på rundt 7000 biler i døgnet, sier det seg selv at ca. en bil i sekundet vil ha stor negativ effekt på bomiljø og trivsel. En støyende og lite barnevennlig vei, gjennom et etablert boområde.

Kommunestyret i Vestnes hadde saken opp til behandling i februar 2018. De første ordene i fremlegget fra administrasjonen lød den gangen «Uavhengig av traseval, må også ny E136 frå Vik til Tresfjordbrua prioriterast» Ordet «må» stadfester et krav.

Administrasjonen ville med andre ord kreve at veien fra Vik til Tresfjordbrua var på plass når tunnelen under Tautra sto ferdig.

Under behandlingen av sak PS 8/2018 gikk en sentral representant fra SP opp på talerstolen og mente av det å kreve var litt sterkt. Bare fordi at representanten mente at et ord var for sterkt, blir Furland og dets beboere overgitt til trafikkens vilkår.

Et nytt forslag fra SP, KRF og deler av AP, ble lagt frem til votering. Dette fikk minst mulig flertall (12 mot 11) for en endring der dette kravet var redusert til et ønske. Dermed kunne Statens Vegvesen (SVV) se bort fra eventuelle rekkefølgeønsker på denne siden av fjorden. Resultatet ble å benytte FV661 i uoverskuelig framtid. På møter med SVV var det antydet at denne løsningen ville vare i femten år.

Det vil si at hvis Møreaksen åpnes i år 2030, vil RV661 være en del av Møreaksen i alle fall til 2045. Kanskje lenger.

Her har Vestnes kommunestyre med andre ord sviktet sitt ansvar overfor de rammede beboere. Molde kommunestyre var tidlig ute med å kreve at tilførselsveiene var på plass ved åpningen av tunnelen. De er blitt hørt. Det maktet ikke Vestnes kommunestyre.

Men er det for sent for Vestnes kommune å endre et ønske til et krav?

Oppdatering 2021 lørdag 27 mars 14:09:16

På kommunestyremøtet torsdag 25.3.2021 ble det vedtatt med 12 stemmer mot 11 at » … Vestnes kommune både ber om, og krev, at det ikkje vert sett trafikk på vegen før begge delprosjekta er ferdige.» Det vil si at endelig har kommunestyret gjort et vedtak som skulle vært gjort allerede i 2018.

Ordføreren mente at slike krav kan stoppe hele prosjektet, men skjønner ikke ordføreren at Møreaksen som det eneste reelle alternativet for kryssing av Romsdalsfjorden i dag, med det momentet som ligger i hovedprosjektet Fergefri E39, gjør det vanskeligere å skrinlegge det hele og med det la Romsdalsfjorden være den eneste fergefjorden langs en fergefri vei?

Til dere 11; Skal dere egentlig ivareta egne innbyggeres interesser, eller Statens Vegvesen sine?


Publisert

i

av

Stikkord:

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.