Hvem skal man lytte til?

Fagfolk eller legfolk? Svaret sier egentlig seg selv. Fagfolk legger tallmateriale til grunnlag for argumentene for sine ytringer, mens legfolk, som ikke har særlig relevant utdannelse, ofte legger følelsene til grunn.

Debatten om hvordan en skal få en fergefri forbindelse over Romsdalsfjorden raser på sosiale media. Den såkalte Møreaksen (MA) er lagt inn i NTP med oppstart inneværende tiår. En endring av dette til Romsdalsaksen (RA) vil i alle fall resultere i en utsettelse i alle fall ti, ja kanskje over tjue år.

Hva er det som er så galt med Møreaksen? Hva er det som er så galt med Romsdalsaksen?

Først la oss se på målene med veistrekningen. Stortinget har vedtatt at veien, i tillegg til å være en del av Fergefri E39, skal knytte nærmere sammen arbeids- og verdiskapningsområdene rundt Ålesund og Molde. Hva er et arbeids- og verdiskapningsområde? Jo det er der vi finner de fleste arbeidsplassene våre i dag. Det er der vi henter våre lønningsposer, for å si det enkelt. Enhver vei som er med å gi arbeids- og verdiskapningsområder et bedre grunnlag for å skape arbeidsplasser, er verdt hver en krone.

Hvilket av de to alternativene MA og RA vil gjøre den jobben best? Uten tvil den veien som gir kortest, og billigst, minst mulig reisetid mellom disse to arbeids- og verdiskapningsområdene. Siden MA går direkte mellom disse to områdene, og RA går utenom områdene i Molde. Gir svaret seg selv.

Legmannen driver ofte med synsing i debatten. Her er en samtale mellom to mennesker med ulike syn på saken;

  • Det går da ikke an å sende bilene 350 meter ned under fjorden! Hørt slikt tull!
  • – Rogfast går 392m under havet. Hva er problemet?
  • Ja, har du hørt på maken!? Det er jo livsfarlig!
  • – Nei, egentlig ikke farligere å kjøre på en vei 400 meter under bakken, enn en 10 meter under bakken.
  • Vet ikke det … Dessuten blir veien altfor dyr.
  • – For dyr? I forhold til hva?
  • I forhold til hva det vil koste å bruke den.
  • – Bompenger du tenker på?
  • Ja.
  • – Det er jo bare en kort periode.
  • Den blir også for dyr å bygge.
  • – I forhold til hva?
  • Den koster jo førti milliarder og mer!
  • – Ja visst, men er det for dyrt?
  • Ja, det synes jeg!
  • – Ok, så du synser. Har ikke noen tall å komme med?
  • Tall?!? Dette er jo noe alle med litt vett skjønner .
  • – Er ikke det bare en synsing da?
  • Og dessuten er den for bratt. Langt nede under jorden og bratte bakker på begge sider.
  • – Bratt?!? Ta en meterstokk, legg den på kjøkkenbordet. Løft den så fem centimeter opp i ene enden. Blir det bratt?
  • Nei, kanskje ikke for nye norske vogntog, men utlendinger i gammelt skrammel!? Dessuten skal det være en fergefri E39, ikke en lokal vei i fylket.
  • – MA skal dekke to mål. Det første er å binde to arbeids- og verdiskapningsområder sammen, óg samtidig være en del av en fergefri E39.
  • Jammen, å sende den trafikken gjennom Molde er jo uhørt!
  • – Den skal gå i tunnel utenom Molde. Men at den kommer til å rasere området langs stranden innover mot Hjelset er jeg enig i. Men det er slik at verken du eller jeg er i stand til å argumentere for at tallene til Statens Vegvesen (SVV) er gale.
  • Pøh, det skjønner jo alle, med litt vett i skolten! En gjennomfartsvei som E39 bør gå utenom tettstedene.
  • – Ja, det burde den, men som sagt det er to mål med MA. Det lokale målet er etter min mening viktigst.
  • Hvorfor det?!?
  • – Jo, ifølge samferdselstall fra SVV foregår ca. 80% av alle turer med kjøretøy her i fylket innad i fylket. Det vil si at de aller fleste turer folk tar med egne bil eller offentlig transport, starter og ender her i fylket. Hvorfor da ikke bygge en vei for oss selv, og for 80% av trafikken her? Hvorfor absolutt bygge en vei for de få som skal ut av eller gjennom fylket.
  • Æssa fer tull!! Tall fra Statens Vegvesen!?! Totalt upålitelige! De maler jo bare sin egen kake!

… og slik går debatten.

Synserne har ofte ingen relevante tall å referere til for å gi støtte til sin synsing. EI heller er de særlig sterke på argumenter som støtter deres personlige meninger. Skal synsere få bestemme hvor en vei skal gå? Eller skal vi overlate dette til fagfolkene som argumenterer for sine konklusjoner?


Publisert

i

,

av

Stikkord: