Veisalt, et nødvendig onde?

ST. PAUL, Minnesota – Femti Minnesota innsjøer og bekker er på statens liste over ødelagt vann på grunn av for mye klorid, dvs. vegsalt.

Minnesota Public Radio rapporterer at kloridinnholdet hovedsakelig er fra veisalt. Overflødig klorid skader reproduksjonen til artene i innsjøene reproduksjon, forårsake korrosjon på infrastruktur og biler, samt forårsake helseproblemer blant mennesker.

Shingle Creek var den første innsjøen som ble lagt til listen for 20 år siden, og forårsaket at staten krevde en reduksjon på 70 prosent i klorid vannet.

Brooke Asleson hos Minnesota Forurensningskontor, sier klorid synker ned i jorden og kommer i grunnvannet, der saltet oppholder seg i lang tid, avhengig av jordens sammensetning.

Snøplogkjøreren Steve Forness sier at det har vært økt fokus på å gjøre snøplog-operatører oppmerksomme på de skadelige miljøeffektene saltet kan ha. Kilde

Redder liv

Problemet med saltet er at det forurenser nye, men det redder liv. Kanskje saltet har reddet ditt? Men veisaltingen påfører både planter, jordsmonn, drikkevann og biler store skader, derfor satte Vegdirektoratet igang prosjektet Salt smart for en tid tilbake. Etter det er saltbruken på norske veier gått ned med mer enn over 20 prosent.

Tresfjordvegen

 

Her rundt Tresfjord, på den gamle europaveien har det aldri vært saltet så mye som etter at Tresfjordbrua kom og snart 80% av trafikken forsvant fra strekningen. Saltbilen er observert i aksjon på 8 plussgrader.

 

Hva kan du gjøre?

Det er viktig å vaske bilen på undersiden en fire fem ganger gjennom vinteren. Blir det en kulde- eller varmeperiode uten salting, så ta en vask med underspyling. God underspyling kan vel egentlig bare gjøres maskinelt. Det holder nok ikke med en høytrykkspyler. Vaskeautometer bruker ikke noe særlig med trykk, for noen biler er jo understellsbehandlet, men mye vann. De kommer til saltet på steder en vask hjemme på tunet aldri når.

Poler og voks

Hver høst bør du polere og vokse lakken. Dette beskytter lakken, og skitt og salt blir mye letter å fjerne. Lakken kan du også beskytte med folie.

Understellsbehandling

Mange bilmerker kommer til landet uten noen særlig understellsbehandling. Gjennom de siste tiårene har bilene blitt mer sårbar for rust, gjennom endringer i platetykkelse og lakkvalitet. Ta gjerne en slik hvert ti år på bilen din, om du har den så lenge da? Da blir rusta også tatt samtidig, for det er ikke vits å legge tectylen utenpå rust.

Hvilke bilmerker ruster minst?

I 2016 fikk det svenske magasinet Vi Bilâgare tak deler av en liste fra svenske KIMAB over hvilke biler som ruster minst. Her er en liten del av den:

Merke Prosent
Renault Clio: 0
Toyota Avensis: 2
Ford Focus: 3
Renault Mégane: 3
BMW 3-serie: 4
Citroën C5: 4
Opel Astra: 4
BMW 5-serie: 5
Volvo V70: 7
Ford Mondeo: 8
Mercedes C-klasse: 8
Peugeot 307: 8
Volvo V50: 8
Mercedes E-klasse: 9
Volvo C30: 9
Audi A4: 11
Hyundai i30: 11
Volvo S40: 11
VW Golf: 13
Toyota Corolla: 14
Volvo S80: 15
Fiat Punto: 18
Kia Cee´d: 18
Mazda 0,25 18
Citroën C3: 35
Hyundai Santa Fe: 38
VW Passat: 41
Kilde  

 

 


Publisert

i

av

Stikkord: