Kampen mot endeliktet

Verdens totale utslipp av CO2 i 2020 var på 35 milliarder tonn.

Bilene har i verden står for 7,3 milliarder tonn.

Flyene står for 0,9 milliarder tonn.

Skipstrafikken står for 1,1 milliarder tonn.

Mennesket begynte å forurense i det vi kappet en gren til klubbe når vi den gangen skulle skaffe oss en kone. Frem til 1750 fungerte det greit. Så fant mennesket ut at det er mulig å lage maskiner som kan gjøre aktiviteten i landbruket og bedriftene mer lønnsom. Etter det har utslippene av CO2 det tatt helt av. Mennesket lager ikke CO2, vi bare utløser det fra sitt naturlige lagringssted, og slipper gassen hovedsakelig ut på ett sted, nemlig atmosfæren. Der blir mengden så stor at naturen ikke greier å akklimatisere gassen, og den svever for alltid der oppe og bidrar til den globale oppvarmingen.

I en av Nord-Vestlandets fjorder, var det fem gårder som hver hadde et kloakkrør ned i fjorden. Rundt enden av disse rørene var det et yrende sjøliv. Så kom kommunen og samlet all kloakken i ett rør, og slapp den ut på ett sted lenger ute i fjorden. Der var det helt fritt for alt liv rundt enden av røret. Naturen klarte ikke å ta seg av en slik konsentrasjon av avfall. Dette var før lovverk krevde rensing av alt som skulle slippes ut i sjøen.

Det samme skjer i dag med CO2 utslippene. Vi slipper det rett ut i atmosfæren. Nå er det slik at det er mekanismer i naturen som tar opp CO2 fra atmosfæren. Det er først og fremst planter og trær her på land og ulike alger på havet. Men vi hogger trærne. De får ikke leve et helt liv og ta opp mest mulig av gassen. I stedet brenner vi dem, og utløser alle CO2 som var i dem, på en gang. Store avsviinger av skog bl.a. i Indonesia er et godt eksempel på dette.

Helt siden våre ledere har fokusert politikken og lovverket på problemet, har utslippene økt drastisk for hvert år. Uansett hvor mye selskapene betaler i klimasertifikater og seteavgifter, slipper flyene ut stadig mer drivhusgasser.

Innenfor vare- og tjenesteproduksjon og transport er det så store utslipp, spredt over hele verden, drevet av mennesker som skal tjene penger på dette, under et utall av lovgivende forsamlinger, at muligheten for en global løsning er lik null.

Og her er vi ved løsnings ene store faktor. Penger, eller retter sagt, lønnsomhet. Disse bedriftseierne, vil bli grønne ledere på et øyeblikk, hvis det ikke lønte seg å forurense. Det er billigere å tømme søpla i elva, enn å betale for å levere på et mottak, om slike mottak finnes da.

Her må myndighetene få på plass lovverk, og offentlige instanser som kan stoppe galskapen. I denne videoen er det ansatte i byadministrasjonen som tømmer søppel rett i elva. Hva hjelper det da med store globale klimamøter som i Glasgow?

Bilen ble på begynnelsen av det tjuendeårhundre sett på som en ren måte å frakte vare og gods på. Den la ikke fra seg store mengder ekskrementer på byens asfalterte veier og fortau. I dag er bilen den store syndere, men vi har ikke den forurensningsfrie erstatteren klar ennå. Men den kommer, men kommer den tidsnok?

Det er litt paradoksalt når den mest vellykkede reduksjonen av våre utslipp, var grunnet i en global pandemi som COVID-19! Hvorfor ble det slik? Jo, fordi ulike lands styrende forsamlinger innførte lover som, helt eller delvis, stengte ned deler av samfunnet. Verden samarbeidet mot et felles mål. Ikke for å beskytte andre lands innbyggere, men sine egne. Jeg er redd vi må komme dit før det skjer noe effektivt med arbeidet med å redde det eneste kjente miljøet i hele verdensrommet, vi mennesker kan leve i.

Kilder:

Global historical CO2 emissions 1750-2020 | Statista

Transportation emissions worldwide – statistics & facts | Statista

Facts & figures (atag.org)

Går utslippene ned eller teller vi feil? | Utslippene fra sjøfart og fiske er trolig underrapportert i Norges utslippsregnskap. Derfor kan totale CO2-utslipp være vesentlig høyere enn hva de offisielle tallene viser. (energiogklima.no)

Fact Sheet | The Growth in Greenhouse Gas Emissions from Commercial Aviation (2019) | White Papers | EESI


Publisert

i

av