Selvberging

«Er selvberging godt nok?» spør Jørn Inge Løvik i BB 9.1.21.

Ja, hva ellers er alternativet, Hr. Løvik?!? Sitte der til redningsmannskapene ankommer når området endelig er blitt trygt nok å sende folk inn i?

Selvberging er første steget alle som blir involvert i en ulykke MÅ gjennom, enten det er småkrasj med små materielle skader, eller større ulykke med også skader på mennesker.

Det å kalle Tautra-tunellen som «.. tunnel verstingen Møreaksen» faller på sin egen urimelighet og avslører en del uvitenhet om moderne toløps tuneller. I farten kan jeg tenke meg et halvt dusin tuneller, bare her i distriktet, som ikke holder samme standard når det gjelder teknologi og sikkerhet som Tautra-tunellen. En av dem er f.eks. Hjelvik-tunellen.

Ved signalfeil kommer det heldigvis melding om at tunellen er stengt til saker og ting er reparert. Skal man la være å bygge Møreaksen fordi en sikring eller to kan ryke?

Stigningen i Tautra-tunellen er satt til maks 5% nettopp grunnet slike bratte tuneller som den i Gudvangen skal unngås. Det er et langt skritt fremover når det gjelder sikkerhet.

Når det gjelder fergedrift, er det jo nettopp det den nye veien skal erstatte. Å satse på fortsatt fergedrift, er som å gå baklengs inn i fremtida, bakbundet med bind for øynene.

Jeg tviler på Løviks utsagn om at Romsdalsaksen har «størst samfunnsnytte og høyest bo-/arbeidsmarkedsnytte». Den går jo langt utenfor det nest største arbeidsområdet i fylket!

Det er litt frustrerende når Romsdalsaksen AS holder korta så tett til brystet at det ikke er mulig, for meg i alle fall, å få ut kostnadstallene for de ulike typer vei som strekningen er planlagt med. Jeg vet ikke hva Romsdalsaksen AS vil skjule med en slik politikk, men det inngir ikke til mer tillit.

Det nærmeste jeg kom er å hente ned beskrivelsen av prosjektet på deres nettsider, lage en omtrentlig liste over ulike typer vei og dets lengder på veier, tilførselsveier, broer og tuneller. Dernest gikk jeg gjennom ulike tilsvarende prosjekt som er gjort ferdig de siste tjue åra, fant ut meterprisen på ferdig vei, broer og tuneller m.m. inklusive tilkoblinger og ramper. Dette ble gjort på begge alternativene, og maken til tallpressing på begge sider skal man lete etter, men man skal da, som sagt, lete enda lenger etter dette når det gjelder Romsdalsaksen. Men siden jeg ikke får de tallene jeg trenger fra RA, får jeg ikke kvalitetsgradert beregningene. Er det noe de vil skjule?!

Øyvind Granberg
Engasjert


Publisert

i

av