Kryssing av Romsdalsfjorden og sikkerheten

 

Møreaksen (MA) er et hett tema nå for tiden. Det er egentlig ikke å undre seg så meget over. Men en ny undersjøisk tunell er nok det siste den menige mann i området ønsker seg. Spesielt i et område som er spekket av tuneller fra før, og da flere undersjøiske sådanne.

Møreaksen har som et lokalt mål på veien mellom Kristiansand og Trondheim, å knytte arbeidsmarkedet rundt Ålesund med det tilsvarende markedet rundt Molde. Den samfunnsøkonomiske gevinsten skal være stor. Her drypper det også på Vestnes kommune. Uten MA ingen drypp, egentlig. Så enkelt er det.

Så, hvordan krysse Romsdalsfjorden? Mange kloke hoder mener Sekkfast er det eneste reelle alternativet. Her er det bare å si at Sekkfast ble skrinlagt allerede så langt tilbake som i 2011. Ser nemlig ut som om de som sov den gangen, forsøker å sparke liv i en død hest i dag. Dessuten er nok arbeidsmarkedene i Midsund og Aukra mer tjent med MA, enn Sekken er med Sekkfast.

Men det er én ting er vi enige om de fleste av oss, undersjøisk tunell vil vi ikke ha. Vi har i de senere år opplevd flere ulykker i tuneller, der bare flaksen har hindret at flere liv har gått tapt, men flaksen har ikke vært med oss hver gang. Nå om dagen er det Måbødalstunellen som er stengt etter en brann. Det har skjedd før i andre tuneller … og det vil utvilsomt skje igjen.

Det er meg en gåte at myndighetene og deres faglige etater overser det faktum at ved en ulykke i en tunell, kommer redningsmannskapet rett og slett ikke til for å få utført sin livsviktige oppgave å berge liv. Faktum er at så lenge det er biler på veiene vil det en eller annen gang skje en ulykke. Å lage veier som hindrer berging av liv, er derfor ren galskap. Varmeutvikling og dødelige gasser gjør tunellen til et inferno.

Men i de fleste tilfeller er det ikke tunellen som er årsaken til uhellene, men kjøretøyet. Derfor vil det før eller senere skje en alvorlig ulykke i tunellen under Tautra. Et rustent hengerdrag på en tankbil, og katastrofen er et faktum. Lastebiler av eldre årgang med sviktende vedlikehold og glødende bremser. En brann i dypet av MA er livsfarlig, da dødelige gasser har bare en vei å fare, nemlig samme veien folk springer for å redde seg. Imens står redningsmannskapene ved begge utganger, men kommer ikke til.

En tunell er også en syklistskranke. Det er ikke mulig å sykle MA. Det er lite derfor en lite publikumsvennlig løsning. Ikke kan man sende tog ned slike stigninger.

Som sagt er det to arbeidsmarkeder som skal knyttes sammen. Her vil et intercity pendlertog komplettere tilbudet, og bygge enda bedre infrastruktur for fremtidens verdiskapning. En firefelts vei med pendlertog i midten er akkurat hva regionen trenger. En slik løsning vil utvilsomt komme Vestnes kommune bedre til gode. Både som bostedskommune, og for etablering av bedrifter utenfor bomringene og tettstedene, men likevel sentralt i regionen.

Hvordan få til dette?

Jo, det er fullt mulig, med dagens teknologi å krysse fjorden i dagen med broer og vei over Tautra. Myndighetene og Vestnes kommune bør i alle fall gå inn for en kryssing av fjorden i dagen. For sikkerhetens skyld. Det eneste reelle alternativet her, er nok over Tautra. Ikke under!

Bro fra Bolungneset til Skjerfluna (ca. 1Km) deretter ut på Stabbefluna (ca. 850m), og derifra inn på Futholmen på Tautra (ca. 1Km). Vei videre på sørsiden av Tautra og bru eller fylling bort på Tautraflua (ca. 1Km), øst for øya. Derifra bro over til Osen ved Nord-Heggdal på Otrøya (ca. 1,6Km). Alt dette er godt innenfor dagens teknologiske begrensninger. Deretter en kjapp flat tunell videre frem til brua over Julsundet. Litt dumt akkurat det med tunell her, men grunnet bratte og dels rasfarlige fjellsider rundt Heggeneset er en tunell på sin plass. Bruker man grunnene, så er dette fullt mulig teknologisk sett.

Med en slik løsning i dagen er ikke reisetiden mellom byene forlenget, kryssingen skjer i dagen for lokaltrafikk og turister, pendlertog blir mulig og redningsmannskapene kommer til ved uhell, samt at også syklende og gående kan krysse fjorden.

Dermed er sikkerheten, og hensynet til verdiskapningen i regionen ivaretatt. Tresfjordbrua kostet ca. en milliard. Disse fem bruene og veien over Tautra og tunellen frem til Julsundet med prisen på Tresfjordbrua i tankene, vil koste langt mindre enn de ca. 15 milliardene tunellen under øya er beregnet til. Vi har også erfaringer fra en mengde undersjøiske tuneller, der vedlikehold i etterkant har kostet mer enn det selve prosjektet gjorde. Vedlikeholdet på bruer er vesentlig rimeligere.

Med denne løsningen har man ivaretatt det samfunnsøkonomiske aspektet for en av Norges mest produktive regioner, og ikke minst sikkerheten til de reisende. Og turistene blir gladere.

Øyvind Granberg
Engasjert romsdaling


Publisert

i

,

av

Kommentarer

2 kommentarer til “Kryssing av Romsdalsfjorden og sikkerheten”

  1. Alf-Henrik Håker avatar
    Alf-Henrik Håker

    *applaus* Et vettugt forslag som både lar seg høre og gjøre. Måtte realiteten bli noe i nærheten av dette.

  2. Alf-Henrik Håker avatar
    Alf-Henrik Håker

    *applaus* Et vettugt forslag som både lar seg høre og gjøre. Måtte realiteten bli noe i nærheten av dette.